مشکلات ریاضی 7

21-چرامفهوم ربع ونیم راروی ساعت نشان دادید؟

 

چون  می خواهیم دانش آموز مفهوم ربع ونیم رابازاویه عقربه های ساعت ببیند البته دانش آموزان از ربع ونیم درخواندن ساعت درزندگی روزمره  استفاده می کنند و با این مفاهیم آشنا هستند.

 

22- چرا در کتاب در قسمت اندازه گیری به جای واژه پاره خط از واژه خط استفاده شده است؟

 

عملا دانش آموزان وقتی ابتداوانتها رادرخط اندازه می گیرند یعنی پاره خط رااندازه می گیرند .خود مفهوم پاره خط  درسالهای بعد آموزش داده می شود.

 

23-آیامی شود پس ازگسترده نویسی که صدتایی ها رااضافه کردیم ده تایی ها راباهم یکی ها راباهم جمع یاتفریق کنیم ؟

 

خیر زیراباز انتقال راباید انجام بدهددرجمع وتفریق ازسمت چپ حرکت روبه جلو وحرکت روبه عقب راداریم

 

24- راهبرد حل مسئله ،زیرمسئله درست است یاریز مسئله ؟

 

زیرمسئله ، مفهوم زیرمسئله یعنی تبدیل یک مسئله به مسئله های کوچکتر.

 

25-بعدازآموزش جمع به روش  تکنیک یاانتقال دانش آموزان درحل تمارین بایدازکدام روش استفاده کنند؟

 

مابچه ها رامحدود نمی کنیم ازهر روشی که دوست دارند تمارین راحل می کنند ولی باید هر دو روش را بلد باشند.

 

26- درهنگام آموزش و معرفی رقم از کارت صفر استفاده شود یا خیر ؟

 

در ابتدا چون هدف ساخت و معرفی عدد دو رقمی است فقط از کارتهای 1 تا 9 استفاده شود زیرا وجود کارت صفر ایجاد ابهام می کند.

 

مشکلات ریاضی 6

16- در تفریق ستونی عامل دوم هم تصویرش آمده، آیا همیشه باید تصویر عامل دوم هم ترسیم شود و به همان اندازه خط بخورد یا لزومی ندارد؟

 

پاسخ: در این کتاب مانند کتاب کلاس اول که در ابتدای آموزش تفریق سطری تصویر عامل دوم هم ترسیم شده بود، در کتاب دوم هم در ابتدای آموزش تقریق ستونی، به این شکل آمده است ولی در سایر صفحات دیگر عامل دوم ترسیم نشده و فقط از روش خط زدن استفاده شده است.

 

17- با توجه به تمرین بحث جمع و تفریق ده تایی در فصل دوم، در محور اعداد زمانی که می خواهیم محل عدد را شناسایی کنیم باید بشماریم یا با تقریب و حدس زدن محل عدد را مشخص کنیم ؟ اگر دانش آموزان با شمارش محل را پیدا کرد چه کار کنیم؟

 

پاسخ: چون هدف تقریب و حدس زدن است لازم است که از همین روش برای پیدا کردن محل اعداد استفاده شود . اما اگر دانش آموزی با شمارش محل اعداد را پیدا کرد معلم باید او را هدایت کند تا بدون شمارش ،‌ و با تقریب محل اعداد را پیدا کند.

 

18- در گذاشتن عدد در داخل جدول ارزش مکانی ابتدا باید ده تایی را گذاشت یا یکی ها را ؟

 

پاسخ: اگر با توجه به تصویر بود ،  ابتدا تصاویر را دسته بندی کرده ، اگر نیاز به انتقال داشت، خارج از جدول انتقال را انجام دهد، در آخر آن را در جدول جایگزین می نماید. حال اینکه از سمت یکی ها در جدول قرار دهد یا ده تایی ها، یا صدتایی ها، بستگی به خواست دانش آموز دارد. ولی آن چه عمومیت دارد، این است که از سمت صدتایی ها وارد جدول می شود.

 

 

19- آیا در آموزش راهبرد حل مسئله، در هر فصل،  فقط باید از همان راهبرد استفاده شود؟

 

پاسخ: از آن جایی که هدف آموزش راهبرد حل مسئله است، لازم است که فقط از همان راهبرد استفاده شود. ولی در صفحات آتی یا فعالیت های تکمیلی ، میل دانش آموز است که از چه راهبردی استفاده نماید.

 

20- در جمع های ترکیبی 5 و 10 ، برای راحتی و سرعت ، چه روشی پیشنهاد می شود؟

 

پاسخ: نحوه ی جمع بندی به عهده ی دانش آموزان است اما بهتر است ابتدا به ده رساند و بعد ده تایی ها را با هم جمع کرد و در نهایت اگر یکی هم داشتیم ، به آن اضافه شود. ‌لازم به ذکر است این دسته تمرینات در کلاس زیاد کار و تمرین شده است.

 

مشکلات ریاضی 6

15- در تفریق در خط زدن قانون خاصی وجود دارد؟(مثلا: حتما باید از راست خط بزنیم؟)

 

پاسخ: در تفریق های خطی بهتر است خط زدن از سمت راست انجام شود و باقی مانده در سمت چپ بماند. در تفاریق ستونی فرقی نمیکند و بستگی به خواست دانش آموز دارد.

 

16- در تفریق ستونی عامل دوم هم تصویرش آمده، آیا همیشه باید تصویر عامل دوم هم ترسیم شود و به همان اندازه خط بخورد یا لزومی ندارد؟

 

پاسخ: در این کتاب مانند کتاب کلاس اول که در ابتدای آموزش تفریق سطری تصویر عامل دوم هم ترسیم شده بود، در کتاب دوم هم در ابتدای آموزش تقریق ستونی، به این شکل آمده است ولی در سایر صفحات دیگر عامل دوم ترسیم نشده و فقط از روش خط زدن استفاده شده است.

 

17- با توجه به تمرین بحث جمع و تفریق ده تایی در فصل دوم، در محور اعداد زمانی که می خواهیم محل عدد را شناسایی کنیم باید بشماریم یا با تقریب و حدس زدن محل عدد را مشخص کنیم ؟ اگر دانش آموزان با شمارش محل را پیدا کرد چه کار کنیم؟

 

پاسخ: چون هدف تقریب و حدس زدن است لازم است که از همین روش برای پیدا کردن محل اعداد استفاده شود . اما اگر دانش آموزی با شمارش محل اعداد را پیدا کرد معلم باید او را هدایت کند تا بدون شمارش ،‌ و با تقریب محل اعداد را پیدا کند.

 

18- در گذاشتن عدد در داخل جدول ارزش مکانی ابتدا باید ده تایی را گذاشت یا یکی ها را ؟

پاسخ: اگر با توجه به تصویر بود ،  ابتدا تصاویر را دسته بندی کرده ، اگر نیاز به انتقال داشت، خارج از جدول انتقال را انجام دهد، در آخر آن را در جدول جایگزین می نماید. حال اینکه از سمت یکی ها در جدول قرار دهد یا ده تایی ها، یا صدتایی ها، بستگی به خواست دانش آموز دارد. ولی آن چه عمومیت دارد، این است که از سمت صدتایی ها وارد جدول می شود.

 

 

 

مشکلات ریاضی 5

12- زمانی که ابتدا بچه ها حدس می زنند و بعد شمارش انجام می دهند، اگر حدسشان درست نبود می توانند تصحیح کنند؟

 

پاسخ: هدف از این دسته تمرینات این است که حدس به جواب اصلی نزدیک باشد .

 

در صورتی که دانش آموز مایل به اصلاح باشد می تواند اشتباه خود را اصلاح کند، ولی اجباری به این امر نیست و همینکه یاد بگیرد دفعه ی بعد به جواب اصلی نزدیک تر حدس بزند ، کفایت می کند.

 

13- در تقارن چهار قسمتی، قسمت ها  به چه ترتیبی باید کامل شود؟

 

پاسخ: ابتدا نیمه ی بالا تکمیل می شود ،‌سپس قسمت پایینی از روی قسمت بالایی کامل می شود.

 

14- در برخی از تمرینات، فضای کافی برای جواب نیست، (مثلا در رسم شکل یا محور). آیا می شود در برگه ای دیگر انجام داد بعد پاسخ را وارد کتاب کرد؟

 

پاسخ: نوشتن در برگه ای جداگانه اشکالی ندارد ولی پیشنهاد می شود  با یک محور جواب همه ی جمع و تفریق ها را داده شود.

 

مشکلات ریاضی 4

11- در راهبرد رسم شکل نیاز به نوشتن نماد و عبارت ریاضی هست یا خیر؟

 

پاسخ: بستگی به سوال دارد.  اگر سوال اختصاصا خواسته باشد که با رسم شکل پاسخ دهید، کشیدن شکل و نوشتن پاسخ نهایی کفایت می کند و نیازی به نوشتن عبارت ریاضی نیست . ولی اگر دانش آموز خود راهبرد رسم شکل را انتخاب کرده باشد ،‌ بهتر است عبارت ریاضی نوشته شود.

 

12- زمانی که ابتدا بچه ها حدس می زنند و بعد شمارش انجام می دهند، اگر حدسشان درست نبود می توانند تصحیح کنند؟

 

پاسخ: هدف از این دسته تمرینات این است که حدس به جواب اصلی نزدیک باشد .

 

در صورتی که دانش آموز مایل به اصلاح باشد می تواند اشتباه خود را اصلاح کند، ولی اجباری به این امر نیست و همینکه یاد بگیرد دفعه ی بعد به جواب اصلی نزدیک تر حدس بزند ، کفایت می کند.

 

13- در تقارن چهار قسمتی، قسمت ها  به چه ترتیبی باید کامل شود؟

 

پاسخ: ابتدا نیمه ی بالا تکمیل می شود ،‌سپس قسمت پایینی از روی قسمت بالایی کامل می شود.

 

14- در برخی از تمرینات، فضای کافی برای جواب نیست، (مثلا در رسم شکل یا محور). آیا می شود در برگه ای دیگر انجام داد بعد پاسخ را وارد کتاب کرد؟

 

پاسخ: نوشتن در برگه ای جداگانه اشکالی ندارد ولی پیشنهاد می شود  با یک محور جواب همه ی جمع و تفریق ها را داده شود.

 

مشکلات ریاضی 3

7- علامت کمتر، بیشتر را چگونه استفاده کند؟

 

پاسخ : برای معرفی و تدریس عنوان می کنیم که این علامت ، علامت کمتر بیشتر است . و از هر دو طرف قابل خواندن است.

 

8- زمانی که با کارت عدد می سازند تکرار اعداد جایز می باشد یا نه ؟

 

پاسخ :  در صورتی که مطرح  شود با کارت عدد سازی کنید، ‌مثلا با دو کارت 2 و 5 عدد سازی کنید ، شانس هر کارت یک بار است و تکرار نداریم. بنابراین فقط می توانیم دو عدد 25 و 52 بسازیم .  ولی زمانی که عنوان می شود  با رقم های 2 و 5 عدد سازی کنید ، تکرار داریم بنابراین  می توانیم با آن ها 4 عدد بسازیم. (‌25-52-  55- 22-  )

 

9- تفاوت رقم و عدد در چیست ؟

 

پاسخ:  شماره های 0 تا 9 رقم محسوب می شوند . با این رقم ها ‌می توانیم اعداد زیادی بسازیم . بنابراین با رقم های متناهی ( محدود) می توانیم اعداد نامتناهی ( نا محدود ) ‌بسازیم.

 

10- در الگو یابی شطرنجی، می بایست ردیفی کامل شود یاشکل کامل در نظر گرفته شود؟

 

پاسخ: در صورتی که هر الگو از الگوی ردیف بعدی با فاصله قرار گرفته باشد، می تواند هر ردیف به طور مجزا کامل شود. اما در الگوهایی که ردیف های پایین و بالا با هم در ارتباط و متصل هستند، می بایست به صورت کل دیده شود و با هم کامل شوند. نکته ی قابل توجه اینکه  در الگو یابی می بایست نقطه ی ابتدایی و انتهایی هر الگو را پیدا کنیم و طبق همان ادامه دهیم

 

مشکلات ریاضی 2

4-آیا از ابزار ها ی پایه اول در کلاس دوم هم زیاد استفاده می شود؟

 

بستگی به مفهوم مورد آموزش دارد. در بیشتر تمرین های ابتدای کتاب،‌ از ابزار کلاس اول استفاده می شود ( مانند: چینه- چوب خط- محور- انگشتان دست- تصاویر  اشکال هندسی و .... )  ولی به مرور ابزارهای دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد

 

5-آیا در سرشماری همه اشکال شمارش شوند بعد چوب خط کشیده شود؟

 

پاسخ: خیر- لازم است بچه ها به جهت یادگیری طریقه ی سرشماری کردن و آمادگی برای بحث آمار ، بدون در نظر گرفتن کل ، ابتدا یکی یکی بر اساس شکلی که می بینند چوب خط بکشند و در آخر ، جمع بندی کنند و عدد مربوطه را بنویسند. ( بخصوص در مواقعی که به صورت گروه بندی دو نفره کار انجام می شود، یک فرد می بیند و می گوید و نفر دیگر یکی یکی چوب خط می کشد. و در آخر با هم جمع می بندند.)

 

6-در حل سودوکو باید به مربع های کوچک توجه کرد یا بزرگ؟

 

پاسخ : ابتدا مربع کوچک را در نظر می گیریم ، و سپس در کل دقت می کنیم که در هر سطر و ستون هر عدد فقط یک بار آمده باشد.

مشکلات ریاضی 1

1-آیا تصویر موضوعی کتاب دوم مثل تم های کتاب اول  تدریس می شود؟ و در کتا ب دوم هم دائما بازگشت به تصویر موضوعی داریم؟

 

پاسخ: تصویر عنوانی آماده سازی برای مبحث کلی موضوع فصل می باشد و مثل تم های کلاس اول به تمامی مفاهیم مورد بحث موجود در آن فصل نپرداخته است. بنابراین مانند کلاس اول خیلی برگشت پذیری به تصویر عنوانی نداریم.

 

2- آیا بودجه بندی خاصی برای کتاب دوم در نظر گرفته شده است ؟

 

پاسخ: بودجه بندی خاصی مورد نظر نیست و هر منطقه می تواند بر اساس تفاوت های فردی و بومی منطقه ای عمل نماید . ولی به طور پیشنهادی ،‌جهت سهولت کار،‌ عنوان می شود که : هر فصل در سه هفته آموزشی تدریس شود. (‌البته به غیر از فصل اول که بهتر است یک ماه اول آموزشی به آن پرداخته شود.) برای این منظور دو آیتم یا موضوع درسی در یک هفته آموزشی،‌یک موضوع و حل مسئله در هفته دوم آموزشی و یک موضوع و مرور فصل در هفته سوم آموزشی تدریس می شود.

 

3- قسمت آیا می دانید توسط معلم خوانده می شود یا دانش آموز؟ هدف از قسمت آیا می دانید چیست؟

 

بستگی به شرایط و توانمندی دانش آموزان دارد. ولی پیشنهاد می شود ابتدا دانش آموزان به صورت فردی مطالعه ی چشمی داشته باشند سپس متن توسط معلم قرائت و توضیح داده شود. هدف آن، افزایش اطلاعات  ایجاد انگیزه برای  دریافت بهتر مفهوم آن فصل.

 

حدیثی از پیامبر درباره علم و دانش

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
مَن طَلَبَ العِلمَ فهُوَ کالصّائمِ نَهارَهُ ، القائمِ لَیلَةُ ، وإنَّ بابا مِنَ العِلمِ یَتَعَلَّمُهُ الرَّجُلُ خَیرٌ لَهُ مِن أن یَکونَ أبو قُبَیسٍ ذَهَبا فأنفَقَهُ فی سَبیلِ اللّه ؛
هر که دانش بجوید ، مانند کسى است که روز خود

را به روزه گذراند وشبش را به عبادت . اگر کسى

یک بابِ علم بیاموزد ، برایش بهتر است از این که

کوه ابو قبیس طلا باشد و او آن را در راه خدا انفاق

کند .



تبریک

فیض دو جهان به حب مولا بسته ست ..
بر گوشه ای از چادر زهرا(س) بسته ست ..
دنیا به گروه "پـنـج تـن" وابسته ست..
دوسـت داشـتـنِ اهـل بـیـت(ع) کـافـی نـیـسـت،بـایـد بـه دوسـت داشـتـه هـاشـون عـمـل کـنـیـم..

چگونه کلاس را اداره کنیم 2

روانه کردن دانش‌آموزان به دفتر مدرسه در جهت  کنترل کلاس

اگر از معلمانی هستیم که مشکلات خود را نمی‌توانند در خود کلاس حل کنند و با هر بهانه‌ای دانش‌آموز را روانه دفتر مدرسه می‌کنند، باید در صحت و کارایی روش خود تردید کنیم.

آیا تاکنون به احساسات دانش‌آموزی که از کلاس طرد شده و روانه دفتر مدرسه شده است، فکر کرده‌اید؟ فاصله بین کلاس و دفتر، بستری است برای از بین رفتن اعتماد نسبت به معلم و ایجاد کینه و نفرت و قبول عدم شایستگی خود. شاید معلم یکی دوبار آن هم در ظاهر بتواند با این روش کلاس را تحت کنترل درآورد، ولی بعد چه می‌شود؟ وقتی بچه‌ها فهمیدند که معلم برای اداره و کنترل کلاس جز فرستادن به دفتر مدرسه وسیله‌ای ندارد، آیا کلاس به محیطی سرد و دلهره‌آفرین تبدیل نمی‌شود؟

هر کلاس، چون موجودی زنده و متفاوت با سایر کلاس‌ها، غذا می‌خواهد، روحیه می‌خواهد، به تربیت و مراقبت و رسیدگی نیاز دارد تا بتواند در مسیر رشد گام بردارد. آنان که بی‌توجه به این موضوعات در جست‌وجوی کلاس‌های مرتب و باانضباط و بدون مشکل‌اند، باید در اندیشه خود تجدید نظر کنند. هیچ معلولی بدون علت به وجود نمی‌آید و هیچ موضوع تربیتی بدون سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری روش‌های درست، انجام نیکو نمی‌یابد. هیچ گلی بی‌دلهره به بار نمی‌نشیند، پس ما چگونه می‌توانیم از کلاسی که کوچک‌ترین تلاشی در بهبود و رشد و تکامل آن به کار نبسته‌ایم، انتظار بالندگی داشته باشیم؟ این گونه انتظارهای بی‌پایه و بی‌دلیل است که منجر به ناگواری‌ها، ناکامی‌ها و تلخی‌های محیط آموزشی می‌شود.

 در پایان سخن را با جمله‌ای از «کانت» به پایان می‌برم؛ اینکه «دو علم از میان علوم از بقیه دشوارترند، سیاست و تعلیم و تربیت».

4a.gif

چگونه کلاس را اداره کنیم 1

چگونه کلاس را اداره کنیم؟

استفاده از مقررات خشک در کنترل کلاس

در کلاس‌هایی که مقررات خشک بر آنها حاکم است، هیچ رابطه عاطفی بین معلم و شاگرد برقرار نمی‌شود. شاگرد، معلم را به چشم بیگانه‌ای می‌نگرد که مأمور است چند مطلب علمی ‌را به او یاد دهد. او درس را با اکراه می‌خواند، تکالیفش را با نارضایتی انجام  می‌دهد، زود خسته می‌شود، از کلاس لذتی نمی‌برد و گاه سعی می‌کند سکوت رخوت‌بار کلاس را با رفتارهای غیرمعمول بشکند، که در این صورت با عکس‌العمل تند و تیز معلم روبه‌رو و وضع بدتر از قبل می‌شود. در این نوع کلاس‌ها، معلم نیز متقابلاً از کلاس خسته   می‌شود و روحیه‌اش را از دست می‌دهد. تدریس خشک به معلم نیز نمی‌چسبد. بعضی از معلمان، با وضع قوانین بیش از حد، شاگردان را سردرگم می‌کنند. شاگرد نمی‌داند به کدام قانون، در کجا، چه وقت، چگونه و چرا باید عمل بکند، به عبارت دیگر هدف‌های اصلی تربیتی در لابه‌لای مقررات ریز و درشت گم می‌شود و از بین می‌رود.

 

استفاده از خشونت در کنترل کلاس

معلمانی که برای برپایی قانون در کلاس، از زور، خشونت، تهدید و آزار استفاده می‌کنند دروغ‌گویی را در بین دانش‌آموزان رواج می‌دهند، ارزش‌های اخلاقی و انسانی را در آنها نابود می‌کنند و در جهت آموزش خودکامگی و بی‌رحمی ‌گام برمی‌دارند.

در چنین فضایی شاگردان عادت می‌کنند تنها در مقابل زور، فرمان برند و با زور فرمان برانند، و وقتی زور از بین رفت، فرمانبری و انجام وظیفه نیز از بین می‌رود.

 

استفاده از پند و اندرز در کنترل کلاس

پند و اندرز گرچه در آغاز نتیجه می‌دهد، اما نمی‌توان از آن به عنوان وسیله‌ای مطمئن، سودمند و همیشگی برای اداره کلاس استفاده کرد. در چنین شرایطی کلاس حالت جدی به خود می‌گیرد، انعکاس صدای معلم و سکوت کلاس در هم می‌آمیزند، معلم سخنانش را تمام می‌کند و فکر می‌کند که کارش را به‌خوبی انجام داده است، ولی اندکی بعد همان ماجراهای قبل تکرار می‌شود. معلم از اینکه بچه‌ها به حرف‌هایش وقعی نمی‌گذارند، ناراحت است، غافل از اینکه شناخت او از حالات روانی – عاطفی بچه‌ها، ناقص و اندک     می‌باشد.

 

زیاده‌روی در مهر و محبت و دوستی در کنترل کلاس

پاره‌ای از معلمان برای کنترل و اداره کلاس‌شان از محبت و دوستی بیش از اندازه بهره می‌جویند. این روش نیز آفت‌هایی دارد که یک معلم کارآزموده باید بدان‌ها توجه داشته باشد.

بزرگ‌ترین آفت، فراموشی و گم و گور شدن سرپرستی و هدایت است. در تمام جریانات تربیتی، موضوع تربیت نباید فراموش شود. در این کلاس‌ها موضوع تربیت دگرگون می‌شود، اطاعت از بین می‌رود و سردرگمی ‌و هرج و مرج شایع می‌شود. شاگردان اينگونه كلاس‌ها در پی الگوهای تربیتی نیستند. آرامشی بی‌پایه و پرورشی بی‌اساس بر کلاس حاکم می‌شود. از اشتباهات و خطاها چشم‌پوشی می‌شود. همه چیز به صورت عادی درمی‌آید و اصلاح رفتارهای ناشایست کودکان با این روش ممکن نیست. بنابراین مهر و محبت و دوستی، گرچه تأثیری اعجازگونه دارند، اگر با تدابیر تربیتی دیگری همراه نباشند، اثر مناسبی نمی‌بخشند.

تصویری از یلدا

http://s5.picofile.com/file/8104669484/AKSGIF_IR_shabeh_yalda0_%D8%B4%D8%A8_%DB%8C%D9%84%D8%AF%D8%A7_%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A99.gif

تبریک یلدا

http://up.campin.ir/view/1060586/www.campin.ir-yalda-gif.gif